Co młoda gwiazda powinna wiedzieć zanim rozwinie skrzydła

Wizerunek to słowo obecnie bardzo popularne i używane w różnych kontekstach, ale czy na pewno wszyscy którzy go używają wiedzą, co naprawdę oznacza? Jeśli chcesz skutecznie kreować swój wizerunek, warto abyś wiedział czym on w ogóle jest.

Wizerunek to wyobrażenie, jakie jedna lub wiele publiczności ma o osobie, przedsiębiorstwie lub instytucji; nie jest to obraz rzeczywisty, dokładnie i szczegółowo nakreślony, ale raczej mozaika wielu szczegółów, podchwyconych przypadkowo, fragmentarycznie, o nieostrych różnicach.

W przypadku ludzi publicznych, artystów, polityków, aktorów nie musimy się zastanawiać nad tym,  czy powinni posiadać wizerunek, czy także nie. Jest to w ich przypadku niewątpliwe. Co z pozostałymi ludźmi? Tymi, którzy są ,zwyczajni”. Nie są gwiazdami, celebrytami, znanymi ekspertami i wybitnymi pisarzami. Czy inni ludzie go potrzebują?

Jak wskazuje definicja, wizerunek jest mozaiką wielu szczegółów i nie jest obrazem do końca rzeczywistym. Co to znaczy? Oznacza to, że tak faktycznie na wizerunek mamy wpływ i możemy go świadomie kreować. Możemy więc sprawić, że osoba, której wizerunek projektujemy, będzie postrzegana przez innych tak, jak sobie to zaplanujemy.

Jest tak zarówno w przypadku przeciętnego Kowalskiego, jak i gwiazdy rocka. Każdy może wpływać na to, jak jest odbierany poprzez otoczenie, dlatego mężczyźni i kobiety publiczne, bardziej lub mniej znane, chętnie to wykorzystują, żeby osiągnąć prywatne cele.

O ile uważasz, że znana aktorka odbierająca Oscara potknęła się o własną sukienkę przypadkiem, a paparazzi zrobili wywołujące skandal zdjęcie roznegliżowanej piosenkarce na plaży w Malibu – nawet nie wiesz, jak bardzo się mylisz.

Gwiazdy tworzy się przez to, kim są, a nie przez to, co robią – twierdzi specjalista od kreowania wizerunku Piotr Tymochowicz i na pewno ma wiele racji, bo życie pokazuje, że idolem może zostać każdy. Wystarczy niezły wygląd, ,parcie na szkło” i trochę szczęścia.

Tak rodzą się celebryci. Ich blask jest zazwyczaj na chwilę, aby wkrótce popaść w odmęty publicznego zapomnienia. To artyści jednego przeboju, aktorzy jednej serialowej roli, uczestnicy popularnych programów telewizyjnych, po zakończeniu których ani jedna osoba już o nich nie pamięta. Ci znani z tego, że są znani. Celebryci chcąc przedłużyć własne celebryckie życie, bywają na wszystkich prestiżowych imprezach, robią sobie obrazki na ściankach, fotografują się ze znanymi i cenionymi osobami, których marka osobista dodaje im blasku. To jest w chwili obecnej ich ,5 minut” w show zakładzie usługowym.

Wizerunek można mieć również całkiem ,przypadkowy”, powstały ze popularnego, popularnego wyglądu, zachowania i sposobu bycia. Niektórym może taki wystarczyć. Skoro natomiast można go kreować, czyli wykonać i konsekwentnie wcielać w życie według pewnych określonych zasad, to dlaczego z tego nie korzystać, jeśli to znacznie lepsza i skuteczniejsza droga do sukcesu?

Narzędzia tworzenia wizerunku są dostępne dla każdego, niemniej jednak nie każdy widzi potrzebę, aby je dobrze wykorzystać. Co należy zrobić, by właściwie kreować wizerunek i dzięki temu zostać zauważonym i docenionym w dziedzinie na której nam zależy?

Najważniejsze, ażeby wziąć pod uwagę wszelkie niniejsze wskazówki i użyć ich we właściwy metodę. Dzięki nim zbudowanie skutecznego i odpowiadającego naszym potrzebom wizerunku, będzie znacznie łatwiejsze.

Monitoring i analiza opinii

Bez wiedzy na temat sytuacji wyjściowej i tego jak osoba, której wizerunek kreujemy jest postrzegana obecnie, nie zdziałamy wiele. Tutaj liczy się każda opinia, reakcja odbiorcy, potencjalnego fana, ale także przeciwnika lub krytyka. Ażeby ruszyć na pole walki, powinno się znać opinię na swój zagadnienie zarówno naszych zwolenników, jak i przeciwników. Wszystko po to, aby wiedzieć ,jakiej broni użyć”.

Monitoring mediów , a ponadto internetu pomoże w znalezieniu artykułów, wpisów, komentarzy i zdjęć, które ukazały się na temat naszej potencjalnej ,gwiazdy”. Jeżeli jest osobą, która już działa w indywidualnej branży, tym dużo lepiej dla nas. Na pewno znajdziemy na jej zagadnienie sporo informacji. Dzięki nim, możliwe będzie określenie nastrojów społecznych i opinii o tej osobie. Komentarze osób dotyczące zdarzeń, czy też działań naszego kandydata na gwiazdę przekazują, jak w rzeczywistości odbierany jest jego dotychczasowy obraz. Czy wzbudza sympatię, czy raczej antypatię? Czy jest postrzegana jako wzór do naśladowania w spersonalizowanej dziedzinie? Czy wzbudza emocje, które należy podsycić, ażeby zwrócić jeszcze większą uwagę opinii publicznej na to: Co robi? Kim jest? Z kim się spotyka? W co się ubiera?

Wyniki uzyskane z monitoringu dadzą przybliżony obraz sytuacji, którą mamy. Wnikliwa analiza tych informacji pozwoli nadać kierunek działaniom wizerunkowym po to, aby zdobyć pożądane efekty. Jeśli osoba, której wizerunek chcemy stworzyć i upowszechnić jest zbyt mało rozpoznawalna i nie zwraca na siebie wystarczająco dużo sugestie jest to znak, że w strategii wizerunkowej trzeba zaplanować wszystko tak, ażeby to wyedytować. Naszym misją jest stworzenie określonego i zaplanowanego obrazu wybranej mężczyźni i kobiety i żeby to osiągnąć, musimy znać sytuację wyjściową.

Grupa docelowa i jej nadzieja

Określenie grupy docelowej, to jeden z najważniejszych elementów powstawania każdej marki i kreowania wizerunku, bez względu czy chodzi tu o markę firmy, czy markę osobistą.

Tworząc strategię na własny zakład usługowy, bardzo ważne jest aby określić tych, którzy posiadają być odbiorcami naszych towarów czy usług, które oferuje nasza firma. Analogicznie jest w przypadku budowania wizerunku chłopcy i dziewczęta. Bez względu na to, czy jest ona prawnikiem, lekarzem, pisarzem, czy gwiazdą rocka, powinna znać prywatnych potencjalnych odbiorców.

Jeżeli dobrze określimy grupę odbiorców i trafimy do nich ze swoim przekazem możemy być pewni, że w chwili obecnej rozpoczynamy werbować kreowanej osobie jej ,plemię”. To ma możliwość nieco żartobliwe określenie, ale bardzo dobrze obrazuje aktualnie tę grupę ludzi, którzy stają się fanami, wielbicielami, propagatorami tego, co kreowana przez nas osoba oferuje innym. Jeżeli już jest muzykiem, będą to fani jego piosenek, którzy kupują kolejne albumy i przychodzą na koncerty. O ile jest pisarzem – będą to jego wierni czytelnicy kupujący wszystkie napisane przez niego książki, jeśli politykiem – będą to wyznawcy jego idei politycznych.

Pamiętać trzeba o tym, że grupa docelowa to jednak nie wyłącznie fani. To także przedstawiciele mediów, które umożliwiają rozpowszechnienie i dotarcie do szerokiego grona odbiorców poprzez wywiady, artykuły, rozmowy na żywo w studio radiowym, czy telewizyjnym. Media, zarówno te tradycyjne (prasa, radio, telewizja) jak i te, które funkcjonują w internecie, są tak samo istotne dla produkowania wizerunku i budowania indywidualnej marki.

Nie trzeba także lekceważyć opinii osób opiniotwórczych we indywidualnej branży, bo z ich zdaniem liczy się zazwyczaj wiele innych, wpływowych osób na których także nam zależy.

Strategia funkcjonowania

Zatem przyszedł czas, żeby zadać sobie pytanie:

Co powinnaś zrobić, żeby nasza wschodząca gwiazda zaczęła podobać się jeszcze większej publiczności?

Jeśli mamy już analizę sytuacji wyjściowej, naszego poziomu zero, musimy wyciągnąć z niego wnioski i zaplanować kolejne działania. W tym momencie wszystko uzależniony jest od dobrej pomysłu na kreowaną przez nas osobę.

To prawdopodobnie najważniejszy moment w kształtowaniu jej drogi do sukcesu zawodowego, bo tu liczy się przede wszystkim znakomite wyczucie, znakomity myśl oraz dodatkowo elastyczność i odporność naszego kandydata.

Bardzo dobry, skuteczny wizerunek zbudujemy wyłącznie wówczas, gdy oparty on będzie na prawdziwych cechach i potrzebach danej chłopcy i dziewczęta. Na jej rzeczywistych cechach psychologicznych i fizjologicznych. Jeśli będzie spójny i zgodny z jej osobowością, na pewno będzie zauważony i doceniony poprzez tych, do których jest kierowany. Przebieranie kogoś w inne piórka, prędzej czy później wyjdzie na jaw.

Warto mieć na uwadze, że wizerunek to nie wyłącznie to, jak wygląda dana osoba. Owszem, obraz jest potężnym narzędziem. Ubrania, rekwizyty, styl i prezencja odgrywają tu bardzo dużą rolę, jednak istnieją inne, równie istotne czynniki składające się na postrzeganie jej przez innych ludzi. To też mowa ciała, kwalifikacji interpersonalne, budowanie relacji z ludźmi, metodę mówienia i modulacja głosu, czy przestrzeganie zasad savoir-vivre , a oprócz tego etykiety.

Leave a Comment